Nieuws

Is jouw administratiekantoor klaar voor de toekomst?

By mei 13, 2019augustus 21st, 2019No Comments

Als ondernemer ben je verplicht een administratie te voeren en op tijd je belastingaangiften te doen. Werk je met personeel? Dan moet ook je ook een goede loonadministratie voeren. Die administratie is vaak niet de leukste klus voor een ondernemer. Daarom worden deze werkzaamheden vaak aan een administratiekantoor overgedragen.

Steeds minder handmatige handelingen
Hoe die werkzaamheden worden uitgevoerd veranderd voortdurend. Facturatie en administratie zijn steeds vaker direct aan elkaar gekoppeld. De inkoopfacturen worden via diverse methodes aan de administratie aangeboden. Dit kan zijn via een scan, rechtstreeks via de leverancier of via UBL: een digitale factuur die volgens een standaard XML-formaat is opgebouwd, een standaard die is ontwikkeld door Ministerie van Economische Zaken. Bovendien biedt vrijwel elke bank tegenwoordig een bankkoppeling aan, zodat handmatige handelingen nog verder beperkt worden. En voor bedrijven met veel particuliere (kas)mutaties – denk aan winkels, supermarkten, horeca en webshops – zijn automatische koppelingen met het boekhoudsysteem te maken.

Van uitvoeren naar beoordelen en faciliteren
Dankzij deze veranderingen ontwikkelt de traditionele rol van je administratiekantoor zich. In vroeger tijden bestonden de belangrijkste taken uit het uitvoeren en verwerken van de mutaties. Vandaag de dag hoeft het administratiekantoor alleen nog de mutaties te beoordelen en is de rol veel meer een faciliterende rol geworden. De mutaties worden beoordeeld en geanalyseerd. Daarna worden de resultaten weer met je gedeeld. Zo heb je als ondernemer 24/7 inzicht in je cijfers.

Van administratiekantoor naar adviescentrum
Maar hoe moet je die cijfers precies interpreteren? Wat kun je met die uitkomsten doen? Sinds jaar en dag staat het administratiekantoor al náást de ondernemer. Dankzij de huidige digitale revolutie gaan de meeste kantoren zich steeds meer onderscheiden. Als ze het goed doen, gaan ze steeds meer de rol innemen van ondernemersadviescentrum: de ondernemer helpen te ondernemen, zich beter op de marges te richten en genomen beslissingen beter te monitoren. Dankzij geavanceerde apps, clouddiensten en andere online software weet je als ondernemer voortdurend waar je staat. Administratiekantoren die hier niet tijdig op inspelen, zullen uiteindelijk met uitsterven worden bedreigd. Maar die kantoren die zich weten aan te passen, zullen hun rol rijker en interessanter zien worden.

Meer weten?
Heb je ook behoefte aan een administratiekantoor dat naast je staat? Wij van Broekhuis Administrateurs & Fiscalisten doen dat al meer dan 30 jaar. We denken graag eens met je mee hoe we jou kunnen helpen met je administratie, belastingaangifte en andere ondernemersvraagstukken. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. Mail ons op info@bafd.nl of bel naar ons kantoor in Zeewolde via 036-53 59 222.

Piet

Piet

Piet Broekhuis Gildenveld 4, 3892 DG Zeewolde Randstad 21-31, 1314 BE Almere T. 0031-36-5359222 E. p.broekhuis@bafd.nl W. www.broekhuis-administraties.nl